Interaktivní prezentace
Na zahrádce s chemií
Obsah kapitoly
V prezentaci je zahrnuto 61 snímků, které jsou věnovány tématice využití chemie v běžných životních situacích, tudíž i např. v zahradě. Studenti si zde osvojují dovednost bezpečně pracovat s chemikáliemi a získávají teoretický základ pro práci s některými nebezpečnými látkami.
Komentář k úloze pro pedagogy:
Úloha 1 je zaměřena na početní dovednosti studentů. Cílem je vypočítat správnou koncentraci roztoků. Učitel by u této úlohy měl zmínit, že obdobně lze počítat koncentraci i jiných roztoků v běžných životních situacích, př. ředění aviváže, ředění hnojiva pro rostliny, ředění aditiva do nádrže automobilu proti zamrznutí paliva, atd. Úloha 2 studenty seznamuje se základy bezpečné práce s chemikáliemi. Na základě několika výroků a příbalového letáku s R a S-větami jsou studenti potom schopni vyhodnotit rizikovost práce s chemickými látkami. Učitel by zde měl upozornit studenty na fakt, že i když jim bude připadat čtení příbalových letáků zdlouhavé a zbytečné, je tato činnost nezbytně nutná. Úloha 3 může být zadána jako domácí úkol, přičemž žáci najdou správné řešení pomocí internetu. Učitel potom zkontroluje, zda žáci hledali na relevantních portálech, zda ověřili věrohodnost informací a informačních zdrojů atd. Úloha 4 studenty seznamuje s některými symboly běžně užívanými na obalech chemikálií. Za domácí úkol pedagog může studentům zadat, aby ve své domácnosti na nejméně deseti různých výrobcích našli a vyfotili další možná bezpečnostní označení. Úloha 5 je zaměřena na rozvíjení komunikačních dovedností u žáků, zejména potom dodržení principu správně vedeného dialogu, schopnosti souvisle a kultivovaně formulovat a vyjadřovat své myšlenky. Úloha zahrnuje i nácvik studentů vystupovat před obecenstvem. U úlohy 6 by měl pedagog rozvinout debatu o užívání herbicidů a jejich důsledků během války ve Vietnamu či o vlivu nadměrného užívání pesticidů nebo insekticidů pro lidský organismus.
Očekávané výstupy dle RVP ZV:
Student:
- rozlišuje směsi a chemické látky
- vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení
- pracuje bezpečně s vybranými dostupnými látkami a hodnotí jejich rizikovost, posoudí nebezpečnost látek
- orientuje se ve využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka
- orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivem na životní prostředí a zdraví člověka
- porovnává působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost
- uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
- odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení
- využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu
- uvede příklady kladných a záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
- v mluveném projevu připraveném nebo improvizovaném vhodně využívá verbálních a nonverbálních prostředků řeči
- zapojuje se do diskuse, využívá zásad komunikace a pravidel dialogu