Chlazení, chladicí směsi
časová náročnost | 10 minut |
typ pokusu | žákovský |
zařazení dle RVP | chemie, fyzika, environmentální výchova |
Princip
Směs ledu a vody s NaCl má podstatně nižší teplotu tuhnutí než led samotný. Smícháním drceného ledu s s vodou a solí se začne sůl ve vzniklé vrstvičce vody rozpouštět a led tát. Rychlé tání ledu a rozpouštění soli je spojeno s velkou absorpcí tepla. Chladicí směs tedy spotřebuje velké množství tepla na rozpouštění soli a na tání ledu, což způsobí silné ochlazení této směsi.
Pomůcky
skleněná miska, digitální teploměr
Chemikálie
chlorid sodný NaCl (kuchyňská sůl)
Bezpečnost práce
Chlorid sodný: Látka není klasifikována jako nebezpečná podle zákona o chemických látkách a přípravcích. Expozice stykem s okem: Vypláchnout tekoucí vodou.
Pracovní postup
- Do skleněné misky nasypeme cca 30 ledových krystalů o průměru asi 1 cm.
- Změříme teplotu ledu a již částečně roztátých krystalů ledu ve skleněné misce. Teplotu si zapíšeme.
- Ledové krystalky a vodu ve skleněné misce osolíme 5 špetkami soli (přibližně 2 lžičky soli).
- Změříme teplotu směsi ve skleněné misce. Naměřenou hodnotu si zapíšeme.
- Směs ledu, vody a soli ve skleněné misce promícháme.
- Opět změříme teplotu směsi a naměřenou hodnotu si zapíšeme.
Pozorování
Po přidání NaCl se teplota směsi sníží, oproti směsi tvořené pouze z vody a ledu. Původní teplota směsi měla hodnotu 0,5 °C, zatímco na konci pokusu hodnota činila -14,5 °C.
Obrázek
Závěr
Samotný led s vodou má teplotu 0,5 °C. Po přidání soli se směs začne ochlazovat. Voda z roztaveného ledu v misce postupně začíná tuhnout opět na led. Směs má nyní teplotu v minusových hodnotách (- 8,5 °C). Po promíchání směsi ledu se solí ve skleněné misce, teplota ještě více klesá. Veškerá voda v misce již přešla do tuhého skupenství a teplota směsi se pohybuje okolo – 15 °C. V pokusu jsme dokázali princip chladicí směsi, kdy teplota vzniklého roztoku dvou látek je nižší než teplota látek samotných.
Otázky a odpovědi k úkolu
- Princip chladicí směsi byl dobře znám již v dobách, kdy neexistovaly chladící či mrazící zařízení. Tato znalost umožňovala v domácnosti uchovávat potraviny po dlouhou dobu či si vyrobit např. zmrzlinu. Zkus se zeptat rodičů a prarodičů, jak se taková zmrzlina dá vyrobit.
- Chladicí směsi mají široké uplatnění ve více oborech. Jmenuj některé z nich.
- Solení silnic je zakázáno v chráněných krajinných oblastech. Proč tomu tak je?
- Co jsou to tzv. solončaky?
- Co jsou to tzv. halofyty, kde se vyskytují? Uveď jednoho nejznámějšího zástupce.